Mirajul preţului mic, al kilometrilor puţini şi explicaţii ce par credibile la prima vedere, toate acestea pot conduce însă spre achiziţa unui automobil la mâna a doua ce a suferit anterio o daună totală, iar maşina ce trebuia casată şi trimisă la fier vechi, revine pe şosele, însă fără a mai oferi vreo siguranţă pasagerilor.

Un astfel de caz a fost prezentat pe o reţea de socializare, unde un utilizator prezintă un caz în care a descoperit o epavă vâdută drept maşină aproape nouă. (Vedeţi AICI link).

„Am fost să iau o maşină din Bucureşti. Şi ,dacă tot schimbi maşină rar, încerci să găseşti un autoturism cât mai bun, mai nou, mai bine întreţinut şi cu mai multe opţionale.

Am găsit pe net un anunţ care vindea o maşină din 2017, cu 6000 de kilometri la bord, unic proprietar, culoare frumoasă…o minunăţie, ce mai… puţin peste bugetul meu, dar am decis că merită făcut un efort(împrumut). Am mers, am văzut-o, după câteva schimburi de replici mi-am dat seamă că proprietarul care îmi prezenta maşina nu era şi proprietarul din acte. Am aflat că de fapt are maşină unui frate a cărui nevastă se operase de urgenţă şi care era , normal, la spital. Am aflat că Fordurile Fiesta au nişte cute şi nişte suduri ciudate „că aşa-s ei neglijenţi în fabrică”…De astea… Câteva amănunte mi-au trezit curiozitatea şi am început să caut.

Norocul meu că mă ocup cu obţinerea despăgubirilor pentru pagubitiii şi victimele accidentelor rutiere sau de muncă. Am găsit poze mai vechi cu maşina. Aşa arată acum 4 luni.  LA întrebarea firească: „Cum puteţi să puneţi viaţă unor oameni în pericol vânzând cazanul asta care trebuia casat, fiind daună totală?”, mi s-a răspuns că atunci când cumperi o maşină second hand poţi să te aştepţi că nu este perfectă, că mai poate avea şi ceva probleme. Restul este poveste”, povesteşte utilizatorul.

Anunţul de vânzare, a fost ulterior şters când cazul a fost mediatizat, însă câteva elemente erau suspecte – vânzatorul avea numele de „adi” şi anunţul nu avea seria de şasiu pentru ca aceasta să poate fi verificată cu uşurinţă de către un potenţial client, iar cel care vindea maşina, nu era proprietarul.

În acest caz, epava a fost, cel mai probabil, cumpărată de cineva direct de la asigurator, pe care ulterior a reparat-o şi a scos-o la vânzare drept maşină fără incidente. Dar în România epava, sau dauna totală nu este automat radiată din circulaţie, iar maşina ce ar trebui casată, în condiţiile în care odată ce structura este deformată acesata nu mai prezintă nicio siguranţă. Astfel, legislaţia din România permite ca astfel de „cosciuge pe roţi” să poată circula fără probleme, iar cei care le vând, să obţină şi un profit de pe urma lor.

În cazul de faţă, cel mai probabil maşina a primit un set nou de portiere pe partea unde a fost lovită, alături de o nouă aripă spate, stâlpul şi pragul au fost „trase” pentru a fi îndreptate – ambele fiind parte a celulei de siguranţă, iar odată îndreptate nu mai oferă nicio protecţie în cazul unui nou accident.

„Dacă se completează cu alte piese din dezmembrări, reparaţia la o astfel de maşină, ajunge la circa 3.000 – 5.000 de euro, însă este posibilă chiar şi cu mai puţin, mai ales dacă nu îi mai pune airbagul la loc. O astfel de maşină poate aduce vânzătorului un profit de 3.000 de euro. Dar în caz de accident, maşina este o „conservă” ce nu poate oferi nicio siguranţă”, explică Mihai Cune de la inspectorauto.ro, o platformă ce permite verificarea istoricului automobilui şi care oferă servicii de verificare a maşinilor.

Astfel, în timp ce viaţa viitorului utilizator este pusă în pericol, compania de asigurări încasează o sumă de bani, iar cel care o cumpără, o repară şi o vinde încasează un profit de câteva mii de euro. Din toată această ecuaţie de fraudă şi înşelaciune pierde doar viitorul proprietar. Iar dacă acesta descoperă ce a cumpărat, singura lui şansă este să meargă la tribunal, să aibă încredere în justiţie, să aştepte luni sau chiar ani de zile, să facă expertize şi poate la un moment dat chiar să-şi recupereze banii, dar asta numai dacă cel care l-a înşelat va fi dispus să-l despăgubească.

Mai mult, samsarii specializaţi ajung inclusiv sa simuleze prezenţa airbagurilor, iar pentru a le verifica, efectiv trebuie desfăcută maşina pentru a verifica prezenţa fizică. Aceştia inclusiv pot „gestiona” secvenţa de stingere a martorilor din bord, tocmai pentru a simula o maşină fără accident.

Potrivit datelor inspectorauto.ro 6 din 10 maşini vândute pe internet ascund cel puţin un incident mai mare sau mai mic şi la toate vânzatorul spune în anunţ că nu a avut niciun accident.

Daunele totale ar trebui trimise la casare , iar seria de şasiu ar trebui interzisă la RAR. De asemenea, daunele reparabile trebuie să treacă întâi verificarea de la Registrul Auto Român, şi abia după aceea, dacă o trec, să poată reveni în circulaţie. Companiile de asigurări nu ar trebui să mai vândă epavele decât la dezmembrări, iar aceştia să le dezmembreze, iar pe cartea de identitate a maşinii să fie pusă o dungă roşie, aşa cum se procedează pe cărţile de identitate ale persoanelor care prezintă un risc pentru ceilalţi. Ar trebui făcută publică şi baza de date a societăţilor care cumpără epave de la asiguratori”, spune Mihai Cune.

Conform statisticilor inspectorauto.ro din peste 1.000 de maşini verificate pentru istoric de daune 14% au fost daune majore şi 6% daune totale, astfel încât, una din cinci maşini în loc să fie vândute ar fi trebuit casate la fier vechi.

În condiţiile în care în România se vor importa anul acesta peste 500.000 de maşini vechi, cu origine incertă – mai ales că orice carte de service se poate falsifica uşor – riscul ca daune totale importate din Vest este foarte mare. La acestea se adaugă şi cele din România, unde, din exemplul de mai sus reiese faptul că dacă o maşină are chiar şi numai câteva luni vechime, aceasta tot poate fi o daună totală vândută drept maşină bună.

Mirajul unei „afaceri bune”, cu maşini cu puţini kilometri şi preţ mic, poate ascunde cel mai probabil un cosciug pe roţi ce nu oferă nicio siguranţă. Nu trebuie ignorat faptul că acum în industria auto producătorii apelează la oţel de înaltă calitate, care tratat necorespunzător nu mai oferă nici pe departe aceleaşi caracteristici ca la început.

Totodată, România este ţara cu cele mai multe accidente grave din Europa, unde mor cei mai mulţi oameni în incidente rutiere, motiv pentru care orice trebuie să trateze cu maximă seriozitate siguranţa unui automobil.

Share on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here